הטרדה מינית בעבודה למי לפנות?

הטרדה מינית

הטרדה מינית במקום העבודה יכולה להתבטא במספר דרכים. זו יכולה לכלול הערות או מחוות פוגעניות, הפחדה או בריונות. התנהגות שכזו יוצרת סביבת עבודה עוינת ולא נוחה עבור הקורבנות ועבור עובדים אחרים במקום, שעלולים להתבונן במתרחש לנגד עיניהם ולחוש אי נוחות או איום.

מהי הטרדה מינית במקום העבודה?

לפי החוק, הטרדה מינית במקום העבודה היא התנהגות לא רצויה, לא מקובלת ולא בהסכמה שיש לה אופי מיני והיא מתרחשת בסביבת העבודה. הטרדה מינית יכולה להיות גם הרחקת עובד מקבוצת העמיתים בגלל המגדר או הנטייה המינית שלו, התנהגות בריונית או השמעת הערות פוגעניות.

כשזה נוגע להטרדה מינית, אנשים רבים רואים בדמיונם עמית לעבודה שמטריד מינית אישה, עמיתה לעבודה. עם זאת, זו רק אחת האפשרויות של הטרדה מינית במקום העבודה. מבחינת החוק הקורבן והמטריד יכולים להיות מכול מין, הן מהמין השני (גבר ואישה) והן מהמין זהה (שתי נשים או שני גברים).

מה עלי לעשות כשאני רואה הטרדה מינית בעבודה?

התערבות של אדם אחר יכולה להיות גורם מרתיע יעיל ביותר מפני הטרדה מינית במקום העבודה. עם זאת, שקלו אם להתערב ועשו זאת רק אם אתם מרגישים שתוכלו לפעול בבטחה. מעבר לעימות עם מבצע ההטרדה, גם החוק עצמו מעודד את העומדים מהצד לנקוט בפעולה. תוכניות העוסקות בהתערבותם של הצופים מהצד מעודדות את הרחבת המודעות במקום העבודה ומדגישות את המחויבות של המעסיק למניעת מצבים מזיקים ו/או מסוכנים במקום העבודה.

אם אתם רואים שמישהו אחר הוא קורבן להטרדה מינית בעבודה, ואתם מרגישים בטוחים להתערב, נסו להגיד למטריד להפסיק. אולי בכך תגנו על הקורבן מפני מה שעלול להפוך למגע או לקשר לא רצוי. אולי בגלל ההתערבות שלכם, המטריד יפסיק.

אתם גם יכולים להציע לקורבן תמיכה. נסו להבין את מצבו ולעודד אותו לדווח על המטריד למחלקת משאבי אנוש, או לממונה על הטיפול בתלונות הקשורות להטרדות במקום העבודה. זאת, במיוחד אם המטריד ממשיך בהתנהגותו הבלתי הולמת, ואם ההתנהגות שהייתם עדים לה גרמה לקורבן לאי נוחות רבה או יצרה סביבת עבודה רעילה.

מה עלי לעשות אם אני חווה הטרדה מינית במקום העבודה?

אם אתם חווים הטרדה מינית במקום העבודה, עומדות לרשותכם מספר אפשרויות, כמו:

  • להגיד למטריד להפסיק כי זה גורם לכם לאי נוחות. עשו זאת רק אם אתם מרגישים בטוחים ומסוגלים לעשות זאת בסביבה בטוחה שבה נוכחים עדים מהימנים. אם המטריד ממשיך בהתנהגותו, רשמו את המועדים שבהם ביקשתם ממנו להפסיק, ונסו לתעד כל מידע רלוונטי אחר כמו המקום בו התרחש מעשה ההטרדה והעדים שצפו במעשה.
  • פנו לממונה עליכם, למנהל או לממונה על טיפול בהטרדות מיניות במקום העבודה. זכרו שהמעסיק מחוייב לפי החוק לחקור ולפעול בכול מקרה של האשמה בגין הטרדה מינית. תעדו גם את המאמצים שלכם ליצירת קשר עם הממונה, במיוחד אם אלה נעשים בעל פה ולא בדוא״ל.

נכתב בשיתוף >> https://maslan.org.il/

יצירת קשר מהירה