האם כל עבירת תנועה היא עבירה פלילית

עבירת תנועה היא עבירה פלילית

עבירות תנועה לצערינו עניין נפוץ אך רבים לא יודעים כי עבירות תנועה נחשבות עבירות פליליות אך זה קצת יותר מורכב ועל כך נסביר.

האם כל עבירת תנועה היא עבירה פלילית?

כל עבירת תנועה נחשבת בחוק לעבירה פלילית, גם אם זו עבירה הנראית לכם קלה. יחד עם זאת, החוק בישראל עושה הפרדה בין עבירות תנועה קלות לעבירות חמורות, ובהתאם לכך הטיפול בהן. עבירות תנועה קלות מטופלות בד"כ ע"י קנסות ונקודות, עם האפשרות להגיש בקשה להישפט על העבירה. אך לגבי עבירות חמורות יותר עשוי להתקיים הליך פלילי.

ההשלכות של עבירה פלילית

עבירה פלילית היא עבירה חמורה שהעונש עליה עשוי להיות קנס כספי כבד ואף עונש מאסר ארוך. בנוסף לכך מתקיים רישום פלילי שאמנם חל עליו חיסיון, אך ישנם גופים מסוימים שיכולים לקבל ממשטרת ישראל מידע בעניין זה. הרישום הפלילי עשוי להגביל מאד את הנושא אותו למשל בהגירה לארצות מסוימות, משרות מסוימות, אימוץ ילד ועוד. אמנם ניתן לגשת להליך מחיקת רישום פלילי אך התהליך אורך זמן ולא תמיד מצליח בסופו של דבר. לכן, כמובן, כדאי להמנע מרישום פלילי.

עבירה תעבורתית פלילית

ישנן מספר עבירות אשר עלולות לגרור פתיחת תיק פלילי:

  • תאונת פגע וברח – בתאונה אשר יש בה נפגעים, הפקרת הנפגעים מוגדרת בחוק כעבירת תעבורה חמורה, שהעונש עליה עשוי להיות מאסר של עד 9 שנים.
  • נהיגה תחת השפעת סמים או אלכוהול – גם זו נחשבת לעבירה חמורה היות שמדובר בנהיגה המוגדרת כ"בלתי אחראית" ועלולה לסכן את הציבור. מעבר לשלילת רשיון הנהיגה, במקרה בו מעורבים נפגעים, העונש עשוי להיות מאסר.
  • גרימת מוות ברשלנות – גם זוהי עבירת תעבורה חמורה שהעונש עליה עשוי להגיע עד ל-3 שנות מאסר. כדי להרשיע אדם בעבירה זו יש להוכיח כי הוא גרם למותו של המנוח במעשה או במחדל (למשל אי עשיית מעשה שהיתה לו חובה לעשותו), וכן שגרימת המוות נבעה מרשלנותו, אשר אדם סביר לא היה נוהג כך.
  • עבירת תנועה בנסיבות מחמירות – אלו הן עבירות תנועה אשר לרוב נחשבות לקלות יחסית, אך הן נעשות בנסיבות מחמירות ולכן עלולות להיחשב לפליליות. לדוגמא, נהג שנתפס על עבירת תנועה כלשהי במשך מספר פעמים וקיבל אזהרות – עונשו עלול להיות חמור מעונשו של נהג שנתפס בפעם הראשונה, ללא עבר של עבירות תנועה.
  • עבירות גבוליות – ישנן עבירות הנמצאות על הגבול בין עבירה פלילית לעבירת תעבורה, וזאת בשל הנסיבות שלהן שכן בנסיבות אחרות, התוצאה שלהן עלולה היתה להיות חמורה יותר. לדוגמא אי ציות לרמזור אדום, אי מתן זכות קדימה, או התעלמות חוזרת של הנאשם משלילת רישיון הנהיגה שלו. עבירות אלו יסווגו כפליליות במקרים שיוגדרו כחמורים ע"י בית המשפט.

המאמר נכתב על ידי עורך דין לענייני תעבורה, עו"ד צורי סבן, משרדו של עו"ד סבן עוסק בתיקי תעבורה מול המרב"ד וייצוג בגין חשד לעבירות תנועה.

יצירת קשר מהירה